torsdag 16. juli 2009

Tja, FrP?

Ulike aviser både i går og i dag påpeker at FrP må ta et klart standpunkt i EU-saken. – Det krever i alle fall, både Nei til EU og Europabevegelsen i Aftenposten i går.

Det er klart FrP ikke ønsker å ta denne debatten ordentlig i et valgår. Men jeg synes det er feigt!

I FrP sitt program står det at de skal følge flertallet i en rådgivende folkeavstemning.

En undersøkelse viser at flertallet av FrPs kandidater til Stortingsvalget er i mot norsk medlemsskap i unionen. Men, likevel er dette flertallet knapt.

Jeg synes også det er litt merkelig at et norsk politisk parti ikke kan ta stilling til et så viktig spørsmål. En sak som vil ha betydelig innvirkning på norsk politikk!

Er du motstander av EU, og dette er en viktig sak for deg. Bør du i så fall ikke stemme FrP!

3 kommentarer:

Haakon sa...

Hvorfor det ?
Kommer ditt parti til å stemme etter hva de står for uansett folkeavstemmingsresultat ?

Eller kommer de til å følge folket ?

Selvfølgelig må de følge folket.

Da er spørsmålet : Hvorfor må en partileder eller et parti mene noe da ? Er det fordi "Jeg er AP mann og da må jeg gjøre som Jens sier?" eller "Jeg er Venstremann så jeg må gjøre som Lars sier" ?

I såfall kan FRP trygdt stå på sitt. Det å la mennesker få informasjon og selv bestemme hva de skal mene om en sak er uhyre viktig!

Odd Frantzen sa...

Politikk er også å lede folket i vanskelige spørsmål. Jeg synes det er påfallende at FRP ikke våger å ta standpunkt i EU-saken. Men jeg forstår selvsagt veldig godt hvorfor. Fordi FRP er det partiet i Norge som er mest glad i værhandepolitikk. I FrP trives man best når man hele tiden kan snu kappa etter vinden.

Ada Vagnild Evju sa...

Fint med litt kommentarer og spørsmål :)

Jeg er enig i Odd Frantzens kommentar, men velger å utdype litt.

Senterpartiet kommer til å stemme mot norsk EU-medlemsskap, hvis dette spørsmålet reiser seg igjen!

Dette er et standpunkt partiet har hatt i mange år, og vi kommer nok ikke til å vike fra det.

Dessuten er det viktig, i alle fall for meg å ikke gjøre annet enn hva jeg har fortalt velgerne hva jeg skal gjøre.

Spørsmålet Haakon spør angående hvorfor et parti må mene noe, er vel ganske enkelt fordi folk stemmer på partier som har ulike standpunkt. Folk stemmer på de partiene man er mest enig i, derfor bør partiene også mene noe.
Det er jo nettopp derfor et parti eksisterer, man mener noe, får oppslutning ut ifra hvor mange som er enig i partiets politikk. Og partiet kan på det grunnlag utføre sin politikk.

Det er feigt av FrP å ikke ta et standpunkt i denne saken. De ønsker ikke debatt rundt saken, som kan føre til at partiet splittes. Dessuten kan jo partiets standpunkt være ulikt fra folkets mening. Det kan bli et problem for populistiske FrP.