mandag 28. mars 2011

Mille Collines

Det er vel kanskje på tide med et lite faktainnlegg om Rwanda. Mildt sagt et spennende land å være i.

Rwanda kalles de tusen åsers land (mille collines).

Rwanda.
Hovedstad: Kigali.
President: Paul Kagame (fikk ca 76% av stemmene ved valget i 2010 om jeg ikke husker helt feil).

Historie
Var først tysk kolonistat, deretter belgisk.

Ble uavhengig i 1962, men belgierne styrte i praksis noen år etter det.

"Revolusjon" i 1959. 1959 + tidlig 60-tall, regner mange som det første folkemordet.

Borgerkrig fra 1990, som endte i folkemord i 1994.

(det meste er tatt på husken, beklager om det er noen feil)

Annet
- 76,6% lever i ekstrem fattigdom
- Kaffe og te er de største eksportvarene
- Veldig høy andel barn som starter på grunnskolen (rundt 97%), men kun ca 30% som fullfører.
- Forventa levealder: 50 år. (I 1994 var gjennomsnittlig levealder 25 år)
- Fruktbarhetstall: 5,9 barn pr kvinne
- 600 000 internt fordrevne

Til slutt noen gloser på min gode kinyarwanda (jeg har faktisk blitt spurt flere ganger om jeg snakker kinyarwanda.. :p)

Hei - Muraho
Hvordan går det? - Amakuru
Fint - Meza
Takk - Murakoze

1 kommentar:

Vilde sa...

Jeg likte ordet murakoze, det skal jeg vurdere å bruke i dagligtale.