søndag 23. august 2009

Krf - en indirekte stemme til Frp!

Onsdag publiserte Kristenfolket spørsmål det de kaller de ”ikke-sosialistiske” partiene har svart på.

Det er svært interessant at ingen av kandidatene fra FrP som har svart på spørsmålene, ikke ønsker å garantere en borgerlig regjering. Spørsmålet er hvilken regjering de ønsker å garantere da?

Men, det som er enda mer interessant er jo det faktum at en stemme til Krf er en indirekte stemme til en regjering med FrP i spissen!

I et blogginnlegg for noen måneder siden ba jeg Inger Lise Hansen svare for om Krf ville være et støtteparti for en FrP-regjering. Det svarer hun nå på

Høyre og Frp vil sannsynligvis ikke få rent flertall alene. Krf kan fort bli en joker.

Selv om Dagfinn Høybråten gjerne vil holde kortene tett inntil brystet, synes jeg det er modig av Hansen å ta et standpunkt.

Dette vil nok være en pekepinn for hva mange i Krf ønsker å gjøre, Hansen er tross alt nestleder i partiet. Men hvis man ikke ønsker en FrP-regjering ville jeg holdt meg langt unna Krf.

2 kommentarer:

Gunnhild sa...

Og hva vil Senterpartiet gjøre om nåværende regjering mister flertall? Kommer dere tilbake til sentrum og kan være med å sikre at FrP ikke kommer i regjering????

Ada Vagnild Evju sa...

Takk for kommentar, Gunnhild!
Først og fremst er det viktig med et styrka SP på stortinget, slik at vi får mer gjennomslag for vår politikk.

Jeg ønsker et godt og helhetlig utdanningsløp, en satsning på grønt næringsliv og fornybar energi, og et helsevesen hvor man behandler hele mennesket. (Både fysisk og psykisk.)

Senterpartiet har opp igjennom årene samarbeidet med ulike partier. Nå er det i det rødgrønne alternativet vi får mest gjennomslag for vår politikk.

Tiden vil vise hva som skjer hvis den rødgrønne regjeringa mister sitt flertall. Men jeg kan garantere at vi ikke kommer til å sikre FrP regjeringsmakta.

Godt valg!