fredag 5. juni 2009

Vi miljødetektiver må passe på, for fremtiden begynner nå!

I dag markeres verdens miljødag. Verdens miljøverndag ble stiftet av FN i 1972. Dagen min tilbringes på kandidatskolering på Vettre.

Tidligere har jeg skrevet ulike blogginnlegg om klimakrisa, finanskrisa og matvarekrisa. Økonomi og finans tar mye av mediabildet, kanskje altfor mye?

All fokuseringen på finanskrisa går på bekostning av andre viktige saker, som miljøsaken. Ja! -Finanskrisa er en alvorlig sak som går utover mange uskyldige mennesker, men klimakrisa og matvarekrisa får lite oppmerksomhet. Forskjellen på disse krisene er kanskje det at disse krisene først og fremst ikke går utover den norske befolkning. Dette er kanskje også årsaken til at finanskrisa tar mye av oppmerksomheten?

Følgene av klimakrisa vil hovedsaklig gå utover de fattigeste i verden. Mens den rike verden har bidratt til de menneskeskapte klimaendringene har vi et ansvar for at utslippene reduseres! Senterpartiet bruker følgende overskrift i årets miljødag-brosjyre; Vi er med på leken - de betaler steken.

Først og fremst har vi 1 milliard mennesker i verden som sulter. Innen 2020 er vi nødt til å produsere dobbelt så mye mat enn det vi produserer i dag for å møte verdens behov. Med klimaendringene vil det bli vanskeligere å produsere mat i utviklingslandene. Dessuten har vi et enormt antall klimaflyktninger, i følge FN er det flere som flykter fra klima enn de som flykter fra krig og konflikt.

Vi har store og alvorlige utfordringer foran oss, vi må handle nå! Når vi da ser at det store fokuset finanskrisa får er jeg redd for at man "glemmer" både klimakrisa og matvarekrisa. - Det må ikke skje. Nå har vi vært med på leken i mange år, da må vi være med å betale for våre handlinger. Slik at vi reduserer resultatet av krisa for de som ikke har hatt mulighet til den industrialiseringa vi har hatt.

Dagen ble markert på Eidsvolls plass, foran Stortinget med Miljøagentene som arrangør. På rommet mitt hjemme hos foreldrene mine ligger det mange Blekkulf-hefter, selv var jeg også en miljødetektiv når jeg var liten. Miljøagentene arrangerte en morsom konkurranse mellom partiene. Det ble en tøff kamp. Prinsesse Ingrid Alexandra bidrog også med elektriske gjenstander i innsamlingen. Det er flott!

Svulstig sagt, men likevel sant; Historien er skrevet av andre, framtiden skapes av oss!

3 kommentarer:

Maren sa...

"Først og fremst har vi 1 milliard mennesker i verden." Tihihi, det er vel LITT flere enn det, tihihi :) Bra innlegg da :)

Ada Vagnild Evju sa...

Oops, det gikk litt fort i svingene her gitt. Skulle si at det er 1 milliard mennesker i verden som sulter.. Takk for tipset, har gjort om på det nå.

Julie Johansen. sa...

Ble så inspirert av bloggkursinga at jeg har linka til bloggen din på min blogg :)