søndag 7. juni 2009

Nei til aktiv dødshjelp, - Ja til lindrende behandling!

Etter at landsmøtet i FrP gikk inn for aktiv dødshjelp har det oppstått stor debatt om aktiv dødshjelp

Selv har jeg lenge vært usikker på om jeg er for eller mot, for noen år siden var jeg nok nærmere et ja, enn et nei. I dag ser jeg ulike utfordringer rundt temaet. Det er en svært vanskelig sak og med disse etiske utfordringene er det ikke mulig for meg å si at jeg er for aktiv dødshjelp.

Det oppstår noen etiske utfordringer som jeg er svært nysgjerrig på hvordan FrP ønsker å løse. Først og fremst lurer jeg på hvem som skal pålegges å hjelpe pasientene med å dø? Og hvem skal bestemme om man har rett til å dø?

Legene er ikke utdannet for å ta liv, legene er utdannet for å redde liv. Legeforeningen har sagt et klart nei til FrPs forslag om å legalisere aktiv dødshjelp. Hvem skal hjelpe pasienten med aktiv dødshjelp hvis ikke legene ønsker det?

Hvem skal bestemme om pasienten skal dø?
I enkelte tilfeller kan en pasient ha så store smerter at man heller ønsker å dø enn å leve videre, spørsmålet er om pasienten da har tenkt gjennom dette spørsmålet lenge og nok. Har pasienten forstått hva valget innebærer? Hvordan vet man at dette er et gjennomtenkt forslag, og hvem vurderer om pasienten er "i stand" til å avgjøre sin egen skjebne? Og skal de pårørende være med på beslutningen?

Hvis man kommer i den situasjonen at man føler seg som en byrde for samfunnet og for familien, er jeg redd for at pasienten til slutt mener det beste for alle parter vil være om man utfører aktiv dødshjelp. Hvis aktiv dødshjelp blir lovlig, kan det da være med på at pensjonistene føler seg desto mer utilpass med situasjonen og ønsker aktiv dødshjelp fordi man ikke ønsker å være en byrde for familien?

Til slutt lurer jeg på om man kan utføre aktiv dødshjelp for personer med en dårlig psykisk helse. Hvis man har store depresjoner og har alvorlige psykiske lidelser, vil det da kunne være mulig å gjøre slutt på livet gjennom aktiv dødshjelp? Skal aktiv dødshjelp kun utføres for de som har fysiske smerter, eller også de med psykiske smerter?

I stedet for aktiv dødshjelp mener jeg det må satses mer på lindrende behandling. Alle skal ha rett til en god omsorg ved livets slutt. Man skal få en verdig slutt på livet! Lindrende behandling skal bidra til en best mulig livskvalitet for pasienten.

Er du for eller imot aktiv dødshjelp?

Ingen kommentarer: