mandag 27. oktober 2008

Norsk skole, frafall og nye tider.

Man har den siste tiden sett negative statistikker over frafall i videregående skole i Vestfold, etter en stor debatt som hovedsaklig kom av de nedslående tallene i den internasjonale PISA-undersøkelsen. Dette er kanskje et resultat av feilslåtte reformer, for mange reformer og en feil kurs i utdanningssystemet i Norge. Men det er på tide å se framover og det er på tide og se til Finland, samtidig som vi ivaretar de sterke sidene vi har i norsk skole. I all fokuseringen på de negative statistikkene glemmer man faktisk at trivselen i skolen er høy, man glemmer også at samarbeidet og muntlig framføring som gjør elevene bedre skikket til å å gå ut i arbeidslivet.

Hovedforskjellen mellom Finland og Norge er når ”hjelpen kommer”. I Finland ser man en tidlig innsats, mens den norske skolen har i mange år vært preget av en ”vent og se holdning”, med ingen klar forebygging av bla frafall. Når man først har sett problemet komme, har det vært altfor seint med brannslokning. – Dette er en av de viktigste tiltakene man må ta for seg nå, og det kommer! I følge Stortingsmelding 16 ”Og ingen stod igjen” vil regjeringen nå prioritere tidlig innsats, nå skal problemene i større grad løses, med en gang problemet avdekkes, i likhet med hva nettopp Finland gjør.

Det er særdeles viktig at elevene også velger riktig linje i videregående skole. Til det trengs en god rådgivning ved hver enkelt skole. For å sikre en god rådgivningstjeneste ønsker Senterpartiet å innføre kompetansekrav, hver enkelt rådgiver må ha en faglig bakgrunn, og derfor må det også opprettes gode utdanningsmuligheter.
Det er også positivt at regjeringa har innført et nytt fag på ungdomstrinnet; ”Utdanningsvalg” – som gir ungdomsskoleelevene bedre grunnlag for valg av linje i videregående skole.

I Vestfold tar man problemene nå alvorlig, med innføring av LOS-prosjektet, hvor målet er at frafallet i videregående skole blir lavere i framtida. Det er opp til hver enkelt kommune hvilke tiltak man setter i gang til det forebyggende arbeidet. Det er derfor sentralt at kommunene ser viktigheten med rådgivningstjeneste og tidlig innsats, - det har jeg tro på at de gjør!

Vi er nå klare for en ny tid og ny kurs i norsk skole. Vi må ivareta de sterke sidene våre, men også fjerne svakhetene, eller gjøre de om til styrker.

Ingen kommentarer: