torsdag 16. oktober 2008

Om Fairtrade, usannheter og nye sjanser.

De siste ukene har det versert en del leserinnlegg og mediaoppslag om fairtrade-saken i Hof kommune. Jeg blir ekstremt provosert av enkelte politikeres utspill om usannheter. Ordfører i Hof, Olav Bjørnli mener han ikke har sagt at han ønsker at Hof skal bli en Fairtrade-kommune, og prøver hele tiden å lure seg unna spørsmål fra journalister og spørsmål i leserinnlegg. Jeg hadde en interpellasjon for 8 måneder siden i kommunestyret, hvor spørsmålet til ordfører var: ”Kan ordfører se for seg å arbeide for at Hof skal bli en Fairtrade-kommune?” Ordførerens svar var enkelt: (sitat) ”Ja”.

Når saken kom opp igjen i kommunestyret, bredte det seg en pinlig stillhet blant Høyres representanter, ordfører og varaordfører. Det hadde vært naturlig om ordføreren hadde støttet mitt forslag på at Hof skulle arbeide for å bli sertifisert som Fairtrade-kommune, siden han i februarmøtet sa at han ønsket å arbeide for at Hof skulle bli en Fairtrade-kommune. Likevel stemte han imot. Selvsagt blir det reaksjoner ut av slike handlinger. Det blir da fullstendig latterlig av Høyrepolitikere å stille spørsmål ved nødvendigheten med såpass mye leserinnleggskriving, jeg forstår det kommer ubehagelige spørsmål i leserinnleggene som man prøver å dysse ned, – men å krenke ytringsfriheten blir da fullstendig feil.

Jeg blir nødt til å stille to spørsmål, jamfør ordførerens 2 ulike svar;
Kan man stole på ordførerens svar? Er ja egentlig et ja, eller er ja egentlig et nei, slik det synes i dette tilfellet.
Hvis ja egentlig er et ja, kan man jo da spørre seg om ordføreren setter seg godt nok inn i saker? Besvarer han saker, uten å vite hva han svarer på?
Jeg vil likevel understreke at jeg hadde informert godt om hva fairtrade gikk ut på, i min interpellasjon, samt at kommunestyret i forrige periode fikk en innføring av en ansatt i Fairtrade Max Havelaar.

Det provoserer meg da enda mer at ordføreren ikke har noe å si til sitt forsvar, han mener han har ”alt på det rene” i denne sammenhengen. Han har sendt saken videre til administrasjonens utarbeidelse, og det er alt han lovet etter hans mening. – Da tror jeg han må ta en liten kikk i tidligere saksprotokoller, eller åpne Jarlsberg avis for den saks skyld.

Man skal likevel ikke utelukke at saken er over. Jeg ser fram til at ordføreren gjør det han lovet, og arbeider for at Hof skal bli en Fairtradekommune. Det er aldri for seint!

Se mediaoppslag i Tønsbergs blad:
http://tb.no/article/20080221/NYHETER/737534046
http://tb.no/article/20080918/NYHETER/402643353
http://tb.no/article/20080925/NYHETER/959534364

Ingen kommentarer: