søndag 14. august 2011

Polentur




For noen uker siden tok jeg turen til Polen. De som kjenner meg ville kanskje satt sine penger på at min sommerferie gikk til et par konsentrasjonsleire, men nei - jeg føler jeg har fått min dose folkemordhistorie i år. Likevel, ingen ferietur uten et glimt av verdenshistorie; vi dro nemlig til den byen 2.verdenskrig startet i. Gdansk.



Gdansk er en kystby nord i Polen. Byen har vokst sammen med nabobyene Sopot og Gdynia som sammen kalles Trójmiasto (trippelby). Byen har gjennom tidene og er fortsatt Polens største havneby. Og byen kan kalles et mini-Praha. I alle fall den vakre gamlebyen.



Før jeg reiste til Polen hadde jeg kun vært i Øst-Europa en gang tidligere, i Praha. Og når jeg tenkte på Polen, så tenkte jeg at det var et grått annen verdenskrig sted hvor det regnet konstant.

Jeg kan ikke si at mine fordommer ble motbevist fullstendig. Det var grått vær nesten alle dagene vi var der, og foruten om gammelbyen i Gdansk var det meste annet også grått. Så fordommene er nok litt der fortsatt. Men så har jeg kun sett en liten brøkdel av landet også.



Men ferie er ferie. Og det er alltid spennende å være på nye steder, uavhengig om været er bra eller dårlig. Mer historie var det også å hente i byen. Gdansk er nemlig arnested for Solidaritet, hvor Lech Walesa ble leder (senere statsminister og fikk nobels fredspris i 1983). Vi tok oss en liten båttur for å se på havna. I styrtregn ble det faktisk litt stemningsfylt.







Kort sagt kan Gdansk beskrives som fin, billig og med en vakker gamleby. Men mer enn 5 dager trengs nok ikke om det er dårlig vær og du ikke får vært på de fantastisk fine hvite strendene. Men så absolutt en by det er verdt å reise til.

Ingen kommentarer: