søndag 3. april 2011

Plus jamais! - Never again

De siste dagene har vært litt slitsomme og intensive, men har også hatt tid til litt avslapping.

Maren og jeg reiste fredag til den nordlige provinsen. Ganske kaldt der, og litt langt. Men jeg smakte turens hittils beste måltid: Geit med kokt/stekt banan. Fantastisk godt krydra.

Vi besøkte et samfunn hvor det bor en del fattige mennesker. Og for et intervju vi gjorde! Vi kunne bokstavelig talt spørre om hva som helst, det skjønte vi ganske tidlig i intervjuet, når folk var veldig åpne om problemer, utfordringer osv.

Fikk mye godt materiale til min oppgave om forsoning. Men intervjuet med disse kvinnene gjorde også et veldig sterkt inntrykk, hvilket førte til at jeg var på gråten når vi takket for oss.

Det har vært noen intervjuer som har gjort veldig inntrykk de siste dagene, og i dag har vi tilbrakt dagen på Genocide Memorial Center, som ikke gjorde "psyken" veldig mye bedre. Men jeg tror vi er godt forberedt til sørgeuka.

I går var det knallvær og ekstremt varmt. Derfor tok Maren og jeg en fridag og la oss ved bassengkanten på Hotel des Mille Collines (Hotel Rwanda). Helt ok.

Dessuten prøvde vi ut utelivet i Kigali, sammen med en brite vi har blitt kjent med, + en av de "lokale" jeg har blitt kjent med her nede. Møtte også noen amerikanske jenter. Fin kveld.

Rwandesere er et nydelige folk. Og det er veldig spesielt å komme såpass inn på folk. Det har blitt litt grining fra begge kanter i intervjuene, men jeg lærer utrolig mye av dette.

Jeg har fått inntrykk av at mange er åpne om folkemordet og hvordan de ble affektert, nettopp med tanke på at det aldri må skje igjen. Og de ønsker å fortelle om sine erfaringer til andre.

Det blir litt lite tid til blogging her nede, det skjer mye hele tiden. Skal prøve å oppdatere oftere.

Ingen kommentarer: