fredag 8. april 2011

Upholding the Truth, Preserving our Dignity

- Årets slagord i commemoration-week ~ sørgeuka.

Har i dag "holdt meg unna" noe sørgearrangement. Var på stadion i går, til tross for advarsler fra ulike ambassader. Sikkerheten var upåklagelig. Mye vakter, som ransaket alt og alle.

Det var for øvrig et veldig tøft og tungt arrangement. Flere ble sendt av gårde i sykebil pga sterke traumatiske opplevelser. Var et veldig trist arrangement, hvor alle stort sett å gråt i timene det holdt på.

Jeg ble for øvrig kjent med en herlig gutt, som har levd mange år på gata, men nå bodde han sammen med sin mor. Både hans tvilling og far døde under folkemordet.

Han tok ikke arrangementet så tungt som alle andre, så han oversatte litt av talene og hjalp meg å forstå arrangementet. Forklarte at mange av de som fikk traumer skrek "Ikke drep meg, ikke drep meg" - "Ikke drep faren min" osv.

Valgte derfor å ikke gå på noe arrangement i dag, siden jeg følte jeg fikk min "dose" for noen dager.

Ellers er det en stund siden jeg har blogga og det er en del andre ting som har skjedd her også. Har hatt noen interessante intervjuer med noen ofre etter folkemordet, men også noen forbrytere under folkemordet. Veldig spesielt, men ikke så følsomme og sterke som noen av de andre intervjuene jeg har hatt.

Dessuten har jeg blitt godt kjent med en "lokal" som er flink til å ta meg med på ulike ting. På onsdag ble jeg med han på markedet i sitt område. Veldig greit, da fikk jeg kjøpt ting for en veldig mye billigere penge:) Vi spiste middag hos Maria som jeg har blitt kjent med her nede og en annen "lokal" - deretter var det klart for fotballkamp med en hel gjeng! Gøy.

I dag har vi endelig fått igjen passene våre. Og vi er ikke lenger ulovlige innvandrere i landet. Dessuten fikk vi tatt ut penger! Og i morgen skal vi hilse på gorillaene. Det gleder vi oss svært til.

Ingen kommentarer: