mandag 21. desember 2009

Hva ønsker du deg til jul?

I disse juletider florerer spørsmålene om hva man ønsker seg til jul. Norge, som et av verdens rikeste land kjøper julegaver for flere hundre millioner kroner, til bortskjemte barn som er sure fordi de fikk ipod og nokiatelefon til jul, og ikke iphone.

I disse tider, på slutten av året er det muligheter for å vurdere året som har gått og se potensiale til forbedring.

Tidligere i år ble vi igjen kåret til verdens beste land å bo I, av FN. Vi har lagt bak oss en valgkamp, med et sterkt fokus på “meg og mine”.

Vi ser trender til flere populistiske saker, hvor troen på fellesskapsløsninger erstattes med jakten på det gode liv og en god karriere. Saker som fattigdomsbekjempelse, matproduksjon og hvordan samfunnet egentlig bør være, drukner i skattelette og billigere bensin - satt på spissen.

Det er i disse juletider det er viktig å reflektere over disse tingene og hvor godt vi egentlig har det.

Det er kanskje naivt, men jeg har troen på at det fortsatt går an å redde verden. Jeg har troen på at Norge kan forbli det ‘godhetssamfunnet’ vi er og har vært, hvor egoisimen ikke tar full overhånd. Jeg har troen på at lille Norge fortsatt kan gjøre en forskjell I verden.

Mahatma Gandhi sa en gang; “Be the change you want to see in the world”. Vi har alle et ansvar, du, jeg og media. Det jeg ønsker meg til jul, er at alle kan ta dette ansvaret. Bidra til et bedre samfunn med gode fellesskapsløsninger framfor egoisme, bidra til en bedre verden hvor populisme erstattes med gode og varige løsninger.

Det er i disse juletider jeg håper flere er mer opptatt av hvilken verden vi vil ha, enn hva som ligger under juletreet og ikke.

Ingen kommentarer: