onsdag 19. oktober 2011

Håper ungdommen kan høres i kommunestyret snart:)

I går hadde jeg en interpellasjon i kommunestyret i Hof. En interpellasjon er en forespørsel til ordføreren.
Mitt spørsmål var om han kunne tenke seg at lederen av ungdommens kommunestyre kan få møte- og talerett i kommunestyret. Slik er det nemlig ikke i dag. Her kan du lese hele spørsmålet mitt:

Demokrati er en viktig verdi ved det norske samfunn. Det har vi sett spesielt de siste månedene.

Som folkevalgt har vi et ansvar å utvikle demokratiet og legge til rette for enda større deltagelse.

Jeg ønsker at flere skal involvere seg, at flere ideer og meninger skal komme frem, at flere skal påvirke de politiske beslutningene og føle ansvar for utviklinga i kommunen vår. Utviklinga bør være å starte med ungdommen.

Vi er heldige i Hof som har ungdom som engasjerer seg i Ungdommens Kommunestyre.
Dette engasjementet må vi dyrke og styrke. Det gjøres ikke godt nok i dag. Ungdommens kommunestyre må være noe mer enn en lekegrind eller et symbolsk tiltak, noe mer enn bare opplæring i hvordan et kommunestyre kan fungere. Ungdommens kommunestyre må gis reell innflytelse. ¨
Det betyr noe for Hof hva Ungdommens kommunestyre vedtar, det må få konsekvenser. Om vi utvider ungdommens kommunestyrets påvirkningskraft er jeg overbevist om at det vil skape mer interesse for ungdomspolitikk. Jeg er sikker på at det vil føre til at flere ønsker å bli med i politikken seinere, men viktigst av alt: Vi vil fatte bedre avgjørelser for Hof.

Jeg er overbevist om at det vil føre til en bedre debatt i kommunestyret og jeg er sikker på at vi vil ta klokere beslutninger og se mer langsiktighet i løsningene. Det handler om at flere hoder tenker bedre enn ett, det handler om at vi får nye vinklinger og ideer inn i diskusjonene og det handler om at de folkevalgte kan få flere innspill fra bygda.

Jeg ønsker at lederen av Ungdommens kommunestyre får møte- og talerett i kommunestyrets
møter. Spørsmålet til ordføreren er om han kan tenke seg det samme.

Ingen kommentarer: