søndag 6. mai 2012

Spørsmål til ordføreren om internettsida til Hof Kommune

I forrige kommunestyremøte hadde jeg noen spørsmål angående internettsida til Hof Kommune.

Jeg ønsker at internettsida skal være så brukervennlig og tilgjengelig som mulig.

Her kan du lese hva jeg stilte spørsmål om og hva jeg fikk som svar! Spørsmål:
Undertegnede har registrert at det årlig blir foretatt undersøkelser av kvalitet i offentlige nettsteder. Dette utføres at Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) .  
I undersøkelsen fra 2011 har Hof Kommune klatret opp fra 63 % i 2010 til 71 % i 2011. Det er utrolig bra! Undertegnede ser ut fra undersøkelsen at tilgjengeligheten har blitt betraktelig mye bedre, men at brukertilpasningen har blitt en smule dårligere. Det er noen plasser igjen før vi er på toppen av rangeringa mellom Vestfolds kommuner. Men det er ikke et umulig mål å sette seg.  
Spørsmålet er hva vi kan gjøre for å bli best på nett i Vestfold? Dette er viktig for at innbyggerne skal finne enkelt fram på nettsida vår! Har administrasjonen satt i gang tiltak for at nettsiden skal bli mer brukervennlig og mer tilgjengelig?
Ordfører Ragnar Lindås svarte at det kun er en person med liten stillingsstørrelse som oppdaterer nettsidene og at nettsidene kunne vært oppdatert bedre til tider.

Han informerte også om et nytt prosjekt i 12k (samarbeidsprosjekt mellom alle kommunene i Vestfold utenom Sande og Svelvik) som skulle se på kommunenes nettsider.

Jeg forklarte ordføreren at jeg ikke bare var ute etter hvor ofte nettsiden ble oppdatert, men om kommunen har tenkt noe på hvordan nettsida kan bli bedre; et eksempel er hvordan søkemotoren kan bli bedre.

Jeg ba om at kommunestyret blir oppdatert på det som vil skje i 12K, slik at vi kan gjøre nettsida vår enda bedre!

Ingen kommentarer: